Never Say Never ~

.... Begitulah Awan Nano Setia Melindungi Diri Tika Panas Mencoba Menggores Pipi....

Saturday, January 22, 2011

Tiada Perasaan


Skrg nie memang da start busy lar. Sekolah pon da ada macam-macam agenda. Tiap-tiap ari! Daripada latihan sukan sampai lah ke perjumpaan persatuan dan kelab-kelab. So, hari-hari memang busy sangat kat kiosk tuh. Kadang-kadang memang takkan dapat rehat lgsg lar time kena serbu tuh. Kiri, kanan, belakang, depan, atas, semua jerit-jerit panggil "akak, akak, abang, abang!!!". Aleh-aleh aku yang pening nak melayan semua. Papepon aku tetap setia ngan mesin waffle tuh. So, corn cup, air, soto, please handle ye. Hahaha. 

Walopon aku just handle waffle, tp yg tuh la paling tak cukup tangan nak handle. Ya allah, sangat busy. Tapi ingat, bagi aku, aku amek benda neh sebagai satu cabaran bagi aku. Think Positive. Bagi yang tak buleh nak handle stress condition very well, please dont try to work here ok? 

Pada pandangan aku, kelebihan utama kat kiosk tuh buleh membuatkan aku lebey "matang". Ye lar, hari-hari aku digelarkan "akak". "Adik" pon ada jgak, just kurang. Majorly pelanggan utama adalah adik-adik skool. Jarak plak jauh. So membuatkan aku terbiasa dengan panggilan tersebut. Tetapi istilah "matang" tuh aku dpat klasifikasikan kepada orang yang tak kenal aku betul-betul. Kalo yang keja ngan aku, mcm Aida n Sha, depa tau la mcm mana perangai aku. Luaran nampak matang, tetapi dalaman, hahaha, no comment. 

Kerja kat kiosk waffle nie jgak mengajar aku cara yang betul nak berinteraksi dengan orang luar, terutamanya orang yang lebih dewasa, yang sudah berkerjaya. Setiap orang cara layanan nya sangat berbeza. Di sini membuatkan aku lebey fokus pada perangai dan peel seseorang. Kalau melibatkan adik-adik sekolah, aku kena layan mereka dengan cara laen, berbeza sket ngan orang dewasa. Sbg contoh, aku layan adik-adik skolah mcm adik aku sendiri. Kutuk-kutuk pon no heart feeling punya lar. Tapi kalo aku layan org dewasa mcm tuh jgak, no heart feeling?? Confirm aku hilang pelanggan terus~

Profesional. Keja ngan penuh profesional. Pelanggan is our first priority. Kalo harga mmg da tetapkan tetapi pelanggan ada complaint tentang harga mahal, try untuk negotiate dulu. Tapi kalo pelanggan tetap complaint, takpa, dont worry. Kita akan bagi normal price, rm1.80 shj! Orang slalu kata customer always right, tapi aku tak support benda neh. Orang yg jual pon manusia jgak. So wat? Kadang-kadang kena profesional jgak bila regular customer datang, dan request macam-macam, kita kena penuhi benda tuh. Normal la kan adat berniaga. Bukan semua orang terima cara kita. 



ps: Just sharing. Sharing is caring kan? Yang nie aku support~ Caprice, sorry~

No comments: