Never Say Never ~

.... Begitulah Awan Nano Setia Melindungi Diri Tika Panas Mencoba Menggores Pipi....

Friday, August 27, 2010

Agenda Musim Cuti @ Menganggur

(Merapu smbil melayan lagu "Akan Ku Jumpa")
Dua tiga hari lepas, aku da start menjadi tutor murahan tak bergaji. Ye la, jadik tutor kepada adik aku. Cian gak tgk dia terkial-kial ngan tv jerk sepanjang ari. Even aku sendiri da penat tgk dia lepak-lepak depan tv, tak dpat bayang r kalo aku pn tercongok depan tv dari pagi sampai ke petang sampai la ke malam. Duh..!!?
So, mak aku paksa-rela aku utk jadik tutor peribadi dia (ceewah..), da la tak bergaji. Takpa, kata adik-beradik, aku rela-paksa plak (0_o). Before neh aku slalu copy paste gmbr kartun masuk Misc. Word, letak bnyk-bnyk, then print, aku hilangkan diri. So, adik aku pon dengan muka happeningnya terus colour jerk segala kartun-kartun yg aku sediakn khas utk dia. Selalunya aku print jerk gambar kartun Spongebob, Dora the Explorer, Go Diego Go, Kartun Disney, etc2, sampai la pensil warna dia patah or hilang or dia bosan dengan agenda tuh. Uhuk-uhuk.
Aku pikir gak, mcm mana nak memberi kelainan dlm pembelajaran. Kalau nk kenang balik time aku belajar dulu, hurm, apa cikgu aku slalu buat eh? Aku try selak-selak memory aku, kenang balek masa darjah 1, darjah 2, tadika, apa la cikgu aku ajar slalunya dalam kelas. Aku nie bukan budak yang long-term memory. Aish. Aku tak ingat la weh. Sorry. Duh..!!?
Mengenangkan adik aku nie Down-Sydrome, aku tak buleh nk mengajar dia tough-tough sgt. Yang cikai-cikai pn da ckup menguji tahap kesabaran aku. Sowi r, hahaha, aku dulu time kechik belajar sorang-sorang, tak da tutor peribadi tak bergaji. Kalau time blajar, mau tak mau, kena pandai-pandai paham sendiri. Tapi kalo bab nk mengajar orang yg buleh menguji keimanan aku, fuh, sesak nafas gak r, even adik sendiri. Haahaha....
So, terlintas dlm kepala otak aku, nak ajar dia pasai Matematik. Setau aku, dia da reti mengira dari 1 sampai 10. Ok la kan, dari tak buleh langsung. So, aku buat aktiviti pembelajaran rini, iaitu matematik mudah - tambah. Aku lukis seperti gambarajah di bawah. Yang bulat-bulat tuh, aku lukis. Segala angka-angka tuh, adik aku jawab. Not bad..kan2??(impressive kejap)
Exercise 1
Exercise 2
Lepas dia siapkan dua soklan matematik yg aku suka-ati-reka, adik aku pn buat muka bangga, then blah g lepak depan tv. Aik, tercabar eden. Ada ceta Gerak Khas daa~ Cet, aku kena bg laluan sebab tayangan hebat da berlangsung. Xpa, bagi chance sket kn. Jgn dera otak dia sangat. Hikhikhik. Sambil tuh aku teruskn berfikir apa lagi aktiviti aku masa tadika, or masa sekolah rendah. Ok, then terlintas jgak 1 aktiviti baru. Hajat nk buat kat pc, tapi bila pikirkan ink printer, uish, mahai gak, dengan tak kejanya, xpa. Tukar plan. Lukis ja. Testing la katakan. Jangan komen apa-apa. Nama pn testing kan. Taraaa~
Hahaha... xda pembaris, maen bedal jerk dia buat garis sendiri
Berdasarkan pemerhatian aku, adik aku buleh terima ilmu, just kena ada yang sanggup menahan sabar; memiliki tahap kesabaran yang sangat-sangat tinggi. Nasib baek aku tak jadik seorg pendidik. Agak tough r tugas seorang pendidik. Kepada semua pendidik-pendidik di luar sana, harap bersabar dengan tingkah laku semua anak-anak murid anda. Terutama sekali pendidik-pendidik yang terlibat dengan "anak-anak istimewa" neh. Duh.

2 comments:

mr.Onn said...

btol3... gambatte kudasai..!!

NueLz said...

gambatte ne...huhu...dia da buleh mengira tambah...walopon kadang2 dia suka maen2....(sabar20x)