Never Say Never ~

.... Begitulah Awan Nano Setia Melindungi Diri Tika Panas Mencoba Menggores Pipi....

Tuesday, March 8, 2011

Topic hari nie: Sakit Gigi + Migrain


Kenapa bila sakit gigi, mesti akan sakit kepala jugak! Dalam bahasa mudahnya migrain la kiranya. 

Kalau time study dulu, selalu la jugak kena seranga ngan migrain. Kadang-kadang tuh memang teruk r, sampai takleh bangun pon. Keja skip kelas jerk. Tapi kadang-kadang tak sakit pon mengaku migrain, malas g kelas punya pasal. Hehe. 

Tapi kan, apa yang aku nak kongsi, kalo malas pegi kelas, pegi la spital kerajaan memana, mintak MC, try bagi alasan migrain. Confirm dapat! Seyes tak tipu. Sebab aku selalu buat keja tuh! Hahaha.

Migrain nie dalam kalangan sakit kepala yang buleh membuatkan seseorang tuh rasa nak hantuk kepala kat dinding. Dan pada tika dan saat ini, aku tengah sakit kepala a.k.a migrain. Dalam pada masa yang sama, aku tengah sakit gigi jugak. Mak aku kata, memang la berkaitan sebab sakit gigi menyebabkan urat kepala rasa tegang dan sebabkan stress. Betul ke falsafah dan pendapat mak aku tuh? 

Macam mana nak detect ada migrain ke tak? Sama ke tak simptom dengan sakit kepala biasa? Pada pendapat aku la kan, eh, salah, pada pengalaman aku la kan, sakit kepala biasa nie melibatkan sakit di kiri dan kanan kepala. Kira semua bahagian merasa kesakitan tue lar. Tapi berbeza dengan migrain. Migrain nie lebih kepada sakit di salah satu bahagian kepala sahaja. Aku selalu kena serang sakit kepala di bahagian kiri sahaja. 

Nak tau samada betol ada sakit ke tak, try g beli ubat kat farmasi, ubat sakit kepala a.k.a migrain, then telan. Kalo lega, confirm tuh migrain. Then pastikan beli stok banyak-banyak. Memang la painkiller, tapi bek telan dari rasa sakit berlanjutan. Seksa woo tahan sakit. Tapi Doktor ada cakap, migrain nie buleh stop. Kena kurangkan berpikir secara overload la. Jangan terlebey pikir. Nanti mula la urat tuh terbelit-belit. Sebab tuh penyakit nie memang common di kalangan student. 

ps: Aku tengah migrain neh. Lama da stop, so stok ubat takda. Kalo takda, panadol pon buleh. Jom, makan ubat, tidow! Esok keja cam biasa. Heheee

No comments: