Never Say Never ~

.... Begitulah Awan Nano Setia Melindungi Diri Tika Panas Mencoba Menggores Pipi....

Wednesday, September 22, 2010

Kawan baek Vs. Kawan rapat?

Orang slalu kata, kalo berkawan, berpada-pada. Kadang-kadang aku terpikir gak, dalam berkawan nih, kena berhati-hati. Bukan semua org buleh dibuat kawan. Ada kawan yg depan kita nampak baek, tapi belakang kita, dikutuknya. Ada jgak kawan yg malu-malu nk bergaul bila dengan kita, tapi sebenarnya dia adalah orang yg peramah sebenarnya. Ada jgak kawan yang makan kawan. Dunia neh serba lengkap dengan seribu satu macam jenis kawan.
Kawan...
Kawan baek versus Kawan rapat...
Apa bezanya??
Kalo dipikirkan, takda beza pn antara dua istilah neh.
Tapi kenapa aku tak suka ngan perkataan "kawan baek" tuh??
Aku lebey suka sebut "kawan rapat".
Bagi orang laen, maybe dua istilah nie bawak erti yg sama.
Tapi tidak bagi aku.
Kawan rapat.
Orang yg kita buleh jadik rapat, walo berada jauh ato dekat ngan kita.
Kawan baek?
Orang yg kita buleh jadik lebey rapat, tak kira jauh dan dekat.
Tapi.
Aku tetap nmpk perbezaan antara dua istilah nie.
Dan aku tetap rasakan "Kawan rapat" adalah istilah yg sebaiknya dlm berkawan.
Bagi aku.
Perbezaan utama antara "Kawan baek" dan "Kawan rapat" dlm diari hidup aku.
Antaranya.
"Kawan rapat".
Tak da perasaan terkongkong.
Tak da perasaan terguris ati.
Tak perlu risau.
Sekadar berkongsi idea dan berceloteh.
"Kawan baek".
Perlu jaga ati umpama permukaan kaca lebey tebal.
Kawan kita pn turut menjadik kawan nya.
Apa yg diminati, tetap menjadik kegemaran nya jua.
Bosan kan?
Jauhkan kawan baek, dekatkan kawan rapat.
Baek berpada-pada.
Kerana manusia mudah lupa.
Manusia cepat melatah.
Dunia.

7 comments:

mr.Onn said...

haha i like this post.. lame dh x komen kt blog ang.. cek ni type ape??.. type-R ke?..

NueLz said...

hehe..mr.Onn..yeah..lama tak nmpk ko komen. haha. erm, type-R tuh mcm mana tah..apa ciri2 nya?

iZaTuL aiNi said...

haah la..
kiter pun pena terpk

NueLz said...

Tuh ar..
Slalu terpikir.
Kalo kawan rapat, kita ckap maen lepas pn, takda terasa ati.
Mmg slalu anggap sesi bergurau, sesi merepek.

Abang Bulat said...

ak?? ak?? kawan baek atau kawan rapat??? hahaha

iZaTuL aiNi said...

nak jugak fatehh nih
hahhaa

NueLz said...

fateh: aku tak penah jaga ati ko pn..hahaha...aku ckap men lepas je...so ko kawan rapat lar...lalala~

izatul: hahaha....tahnya abg awak neh..maen2 tol...nk mencapap la tuh