Never Say Never ~

.... Begitulah Awan Nano Setia Melindungi Diri Tika Panas Mencoba Menggores Pipi....

Thursday, October 21, 2010

Jenis-jenis customer masa kini

Manusia nie mcm-mcm jenis ada. Customer pn manusia jgak. So, depa neh mmg ada mcm-mcm peel+ragam yg tersendiri, sgt unik. Dlm entry kali neh, aku nk klasifikasikan jenis-jenis customer, dari pandangan mata aku sendiri la. Memandangkan tiap-tiap ari aku mmg berdepan ngan bermacam-macam jenis manusia, bila handle kiosk waffle. Maka, aku akan bagi contoh based on my own experience+my fren experience.
1. Simple
Aku suka jenis customer yg mcm neh. Sebab depa neh jenis yang direct to the point. Tak da cakap putar belit. Kalo nak yg tuh, diorg akan stick kepada yg tuh jgak.
2. Tak kisah
Aku suka jgak jenis customer yg mcm neh. Sebab depa neh, kalo bab order, depa tak kisah. Misalnya mcm nk pilih waffle perisa apa. Aku n member aku yg akan pick kan perisa mengikut citarasa kami dua. Ye la, da memandangkan customer malas nk pilih perisa apa yg depa nak, so, jawapan paling ringkas, "ikut la, tak kisah la apa pn". Selalunya customer neh adalah jenis customer yg pertama kali membeli barang tuh. Depa tak familiar lagi ngan perisa-perisa yg berbagai neh, so daripada termalu sendiri, depa akan ikut jerk. Kan senang?
3. Annoying
Hah, jenis customer neh, eden tak minat sket. Sebab depa neh kadang-kadang mmg berbagai peel dan seribu satu ragam ada. Sampaikan kita sendiri pening nk penuhkan kehendak depa. Contoh utama, waffle lg lar. Kalo yg dua perisa, contohnya, depa akan dapat separuh peanut+coklat. Tapi customer jenis nie akan mengomel mintak perisa lebey lar, campur dua-dua perisa tuh menjadi rasa yg bergabung lar, tapi bila diterangkan jenis "double" (utk perisa lebey), depa tak mau, memandangkn harga pn berbeza.
Tak kurang jgak, bila ada yg menjerit-jerit mintak dicepatkan. Iye lar, kalo mai awai, atau pon atas kesilapan kami, buleh la dipercepatkan. Tapi bila baru order, tetiba nak paksa-paksa kami utk dipercepatkan tempahan depa, mmg nahas lar. Hati customer kena jaga, tapi atas had dan batasan tertentu. 2 org pekerja, nak handle 4 mesin waffle, nk sapu perisa, nk terima pesanan air, nk terima pesanan aiskrim, mmg tak ckup tangan. Tapi bila ada yg melaung dari kiri, kanan, depan, belakang, mmg pressure, so menyebabkan jenis customer mcm nie akan di bolayan kan lar.
4. Yang lari
Hah, customer mcm neh, mmg masuk senarai blacklist lar. Jangan ingt buleh lari selamanya. Teknik yg diaplikasikan dengan mengambil nama customer, utk diletakkan pada kertas tempahan, menyebabkan kita dpat detect customer mana yg bila order, tetiba tak tuntut smpai kedai ttup. So bila dia mai esok or bila-bila, mmg buleh detect lar. Then apa lagi, kasi basuh sket, bebel-bebel sket, settle. Amik order baru. Rezeki jgn ditolak kan? Tapi slalu nya jenis customer mcm neh, student lar selalunya.
5. Pandai dan Bijaksana
Hah, nie satu lagi peel customer yg sgt penat+bnyk kerenah. Memandangkan budak-budak zaman skrg, mmg maju dan bertamadun. So, depa neh mmg jenis pandai+bijaksana. Bagus, tapi bagusnya cenderung pada arah laen. Kalo pandai+bijaksana dalam pelajaran, teramat la dialu-alukan, tapi kalo pandai nya serong ke arah laen, misalnya, bila kita kata yg laen, dia tentang habis-habisan, smpai la kita terpaksa mengaku kalah. Sapa nak kalah kn? So bila berbeza pendapat, customer jenis nie tetap nk tegakkan benang yg basah, walopon dia tahu dia salah. Biasa la, manusia kan penuh ngan ego. Egoistik!
6. "Long-term memory"
Peel customer, yg slalunya dari kalangan student, selalunya jgak adalah regular customer, yg bila mai utk beli, depa akan friendly sgt ngan kita. Its ok, sgt bagus sebenarnya, tapi kan, bila depa mai selalu sangat, then tetiba bila mai maybe dalam kali ke 4, depa start tanya, kenai dak depa sapa? Alamak, kenai muka, tapi mana ingat nama sorang-sorang. Naya r nk ingat setiap sorang nama regular customer. Then bila cakap tak ingat, mula la masing-masing nk merajuk. Ok, kiranya kategori customer jenis neh, slow-slow akan masuk jgak dalam kategori sebelom nie, Annoying. Selain dari tuh, ada jgak yg mmg regular customer jgak, tapi berbeza sket. Yang neh plak selalu nya dtg, bila tanya nk order perisa apa, depa just cakap perisa yg semalam. Alamak, mana la kita nk ingat apa depa tempah yang kelmarin punya. Ingat kami nie jenis yg long-term memory ka dik oit
Rasa nya mcm ada lagi jenis-jenis customer masa kini yang terpaksa dilayan dari sehari ke sehari. Takpa, kalo ada yg teringat, buleh digebangkan plak utk entry yg seterusnya. Dugaan dalam kehidupan la katakan. Tapi nie semua experience. Peace. Sharing is caring, aitte??

7 comments:

Adib said...

masa ak jual kuih raya kt jn aritu..mcm2 ak jmpe..tp customer owez rite kan..sbr lah..
plg ak igt akak keje bank ni tye popia simpul kt ak..

ak :1kg rm45 kak..sy bg akak rm40..popia tu tggl 2kg jek

akak:akak amek 2 ni rm30 ea??

ak:huh!! satu rm40 kak..

akak: akak amek 2kg Rm35..last ofer ni..xde org lg nk beli ni dik

ak: xpelah akak..bos sy suka sedekah klu kuih xabes..

hahaha

NueLz said...

Hahahahaaaa....komen baek...dari ko bg kat dia, bek ko tunggu bos ko sedekah jerk kat ko...lg untung...hahhaa...

customer always right, ye, tapi mcm2 peel la nk kena melayan...hahaha..kena telan ubat migrain aku tiap2 ari skrg neh...

Adib said...

naseb ak jual kueh sebulan jek..klu x bole gler..

NueLz said...

hahaa...sebulan pon mmg cukup menjadi gila...

Abang Bulat said...

wehh...customer yg hambarr?? xder ke?? keekeke..
ko lupe nak masuk satu lagi jenis customer...
customer yg gatai...=p

Adib said...

tu pn ad..beli kueh 1 tray ad ati mntk no ak..ak ckp ngn dier..1 tray 1 no abg..wink..wink..haha

NueLz said...

AbangKapas: hahaha...customer yg hambar, kena tunggu ko r..hahaha...ko kan kadang2 hambar...pencetus kehambaran...

a ah...customer gatai (CG)
CG: Sayang, top up ada tak syg?
Kami: Ada.
CG: Nak top up syg. Alamak, pen takda dakwat la syg. syg, masukkan top up cepat sket tau syg.

(WTF)

ms. Teddy: Hahaha...teknik yg sgt berjaya...alar..aku dpat number anak2 ikan jerk